Mitt syfte med dessa resor var att utveckla mig i den VD-roll jag har i Karlssongruppens bolag samt även förstärka våra dotterbolags a ärserbjudande. Detta genom att lära mig mer om den amerikanska bussbranschen, byggandet av bussar hos en producent i Polen samt, via en av Europas största mässor i Tyskland, hitta nya möjligheter kring försäljning och produktion i husbilsbranschen.
Min första resa gick till staden Livermore i Kalifornien där bussproducenten Gillig har sitt huvudkontor. Företaget startade sin produktion redan år 1890 och har därför en lång tradition av att bygga alla typer av bussar och att ligga i framkant i sin produktion. Vid resans tidpunkt omsatte bolaget 266 miljoner dollar.
I mitt möte med bolagets representanter slogs jag av flera saker. Inte minst stoltheten över sin personal och hur medarbetarna trivs på sin arbetsplats. Bolaget har 630 stycken anställda och ägarna satsar hårt på sin personalvård i form av sjukvård, pension och utbildning för att nämna några exempel. Förmåner som inte alls är självklart på många arbetsplatser i USA.
I en tid där utvecklingen kring eldrivna fordon går väldigt fort blev detta en naturlig del av de samtal jag hade på plats. Gillig har historiskt haft stora framgångar med sina s k Trolleys, dvs trådbussar som drivs av elledningar i luften. En busstyp man byggt sedan 1932. Målet nu är att fortsätta kunna ligga i framkant gällande batterikapacitet i de hybrid- och elbussar som säljs. Även på Gillig märker man i dessa frågor av den tu a konkurrensen från kinesiska producenter men även från europeiska tillverkare. Det var för mig lätt att känna igen mig i bolagets utmaningar när fordon drivna på diesel och gas framöver förväntas att fasas ut.
En tydlig likhet med de utmaningar vi som representant för Iveco möter är hur viktigt det är att vara vinnande i de större upphandlingar som årligen läggs ut i branschen. Både jag och anställda på Gillig ser att framgångar i dessa kan vara den stora skillnaden i hur framgångsrikt ett producerande bolag i bussbranschen årligen är.
Utöver mötet med Gillig trä ade jag också en depåchef som arbetar i Kaliforniens projekt ”Clean Air Vehicle”. Det var väldigt intressant att få en förklarande bild över hur angelägna medborgarna och beslutsfattare i San Fransisco är att all stadstrafik ska vara fossilfri. Både staden och staten Kalifornien satsar oerhört stora pengar på nya elbussar, laddstationer och annan infrastruktur.
Som sig bör när man besöker San Fransisco passade jag också på att åka kabelspårvagn, köra över Golden Gate Bridge samt se den mytombundna ön Alcatraz. Jag fick också chansen att besöka staden Santa Clara där den enorma Levi´s stadium finns. En match i Amerikansk fotboll med hemmalaget San Fransisco 49ers inför 85 000 åskådare var en otrolig upplevelse att se på plats.
En av de svåraste utmaningar vårt försäljningsbolag ställs inför är att vi inte kontrollerar hela vår försäljning- och leveransprocess. Vi är helt beroende av att våra leverantörer och påbyggare bygger och levererar bussar i överenskommen tid och med den kvaliteten som vår kund förväntar sig. Försenade leveranser leder alltid till stora merkostnader och att hitta lösningar på detta står högt upp på min agenda.
Min andra resa gick därför till den polska landsbygden och i staden Lebork där vi har en samarbetspartner som bygger bussar i det mindre segmentet åt oss. Att besöka dem gav mig en väldigt bra inblick i vilka utmaningar de som producent kan ställas inför i tider där leveranser av komponenter och reservdelar är mer osäker än någonsin.
Med en gemensam agenda om att bli än mer e ektiva i våra leveranser till den svenska marknaden diskuterades de arbetsmoment som utförs i Polen och vilka moment vi potentiellt kan ta hem till Sverige och lösa med vår organisation i Vetlanda. Med en sådan fråga i tanken var detta besök väldigt givande och intressant för våra framtida produktioner.
I min roll som VD på Hugos AB, ett bolag som bland annat bygger husbilar, ser jag många intressanta projekt skapas. Nyckeln i bolagets försäljning är att vara unika genom att kunna bygga efter kundens speciella behov. Denna typ av försäljning bygger mycket på inspiration och kreativitet och det var därför jag och en kollega valde att besöka Caravan Salon Düsseldorf där över 35 000 dagliga besökare trängs i totalt 17 olika hallar. De flesta utav de kända märkena inom husvagn och husbil var på plats och visade sina nyheter.
Det var väldigt intressant att se hur branschens stora aktörer fortsätter utveckla sina produkter. Det finns ett tydligt fokus på att utöka sitt erbjudande till marknaden med fler fordon som kan köra o -road. I samband med detta lägger branschen stor kraft på att utveckla fler finesser i fordonen för att kunna resa, leva och bo i naturen på ett så bra sätt som möjligt.
Genom att besöka de allra största märkenas montrar fick vi också se hur producenterna utvecklat sina tankar för kök, toalett- och duschutrymmen samt praktiska lösningar för garage och förvaring i fordonen. Besök på mässor likt den i Düsseldorf ger också möjlighet att knyta nya kontakter och vi hann också med ett givande möte med en välkänd tysk producent som idag saknar återförsäljare i Sverige. Kombinationen av produkten, vår kunskap inom eftermarknaden samt vårt kontaktnät på den svenska marknaden gav helt klart möjligheter till nya möten framöver där ett återförsäljarskap på den svenska marknaden kan komma att diskuteras
Jag är väldigt tacksam och nöjd för de resor jag haft möjligheten att genomföra. Det har varit givande möten med flera personer i de branscher jag är verksam i. Därtill har jag fått en än större inblick i hur utvecklingen av bussar och husbilar går framåt. Detta är något jag absolut tar med mig tillbaka till Karlssongruppens bolag och som jag hoppas ska kunna göra våra försäljnings- och produktionsprocesser än mer slagkraftiga. Återigen tack till Wernerstipendiet och Vetlanda Rotaryklubb som starkt bidragit till detta!
Reseskildringar
Patric Svensson2022
Daniel Hallgren2016
Anders Fransson2015
Evelina Starck2014
Peter Thomsen2013
Sofie Lönn2012
Per Svensson2011
Maria Grandelius2010
Joakim Axelsson2009
Johan Franzén2008
Martina Forsblom2007
Andreas Alsäter2005
Magnus Sandberg2006
Mats Nordahl2005
Anders Lindberg2004
Anders Nilsson2004
Mats Karlsson2003
Nils Janbert2002
Wernerstipendiet
C/O MP Bolagen
ATT: Peter Josephson
Box 3
574 21 Vetlanda