IMG_3390

Daniel Hallgren

Studieresor till Amsterdam, Bryssel, Berlin och Vancouver.

Stipendiat 2016

Inledning

Jag har valt att dela upp stipendiet till två resor en som tog mig igenom intressanta marknader i Europa och en resa till Canada enbart för att få inspiration och lära mig hur det bygger och konstruerar sina hus.

Resa 1 - Amsterdam, Bryssel & Berlin

Målet med resan var att skapa mig en bra uppfattning om möjligheterna att sälja in våra entrétak och skärmtak. Genom att besöka villakvarter och bygghandeln.

Amsterdam

Resans första destinationer gick till Amsterdam. Här hyrde vi en bil som tog oss ut mot förorterna.
Vi hittade mycket villor och radhus där behovet av våra tak kändes som enormt stort. (Om nu holländarna ha samma stil och smak som oss nordbor) Husen var ganska färglösa mycket grått och tegelfärgat. Men med radhus på flera hundra meter och nästan ingen hade ett skärmtak över sin dörr så kändes behovet stort. De andra vi reflekterade över var att man gärna målade sin dörr i någon extremt stark färg.

Antagligen för att man vill sticka ut och markera sin ingång.

Slutsats

Holland känns definitivt som en extremt stor framtida marknad för oss. Bara i ett enda kvarter är behovet lika stort som en hel årsproduktion av designtak idag dvs nästan 2000 enheter.

 

Bilder från Amsterdam

image9
image8
image7
image10
image11

Bryssel

När vi körde ned mot Belgien så reflekterad vi nästan direkt på hur standarden av husen försämrades avsevärt. När vi närmade oss förorterna hade vi svårt att hitta villakvarter. De husen som fanns var inte alls i samma skick som Holland. Likadant i Bryssel Europas huvudstad tycker man skulle vara i toppskick men här samsas rena rivningskåkar med moderna skyskrapor.

Slutsats

Väldigt svårt att sätta fingret på detta land. Känns som att belgarna hellre lägger sina pengar på annat än att rusta upp sina hus.

Berlin

I Berlin tog vi oss först ut till ett nybyggt villaområde. Här är det väldigt glada i färg på sina hus. Dock var många hus byggda med stora takfötter och infällda entréer där behovet av våra produkter var minimalt.

Vi körde vidare om stora lägenhetsområden och där fanns ett större behov av våra tak. En del av dem hade entrétak i plast som hängde på trekvart. En reflektion vi gjorde är att det gärna sätter vindskydd på sidorna av sina entrétak och detta borde vara något som vi också kan erbjuda våra kunder.

Slutsats

I Tyskland finns ett behov av våra produkter men stilar och färger måste beaktas. Större verandor kan definitivt och funka bra att sälja här. Byggvaruhusen är väldigt stora och de flesta säljer allt från bräda till inredningsprylar.

Bilder från Berlin

image3
image4

Reflektion av Europaresan

Jag tycker att denna resan gav mig svar på mång av mina frågor. Jag fick även en hel del inspiration till nya affärsmöjligheter som ”verandor” och vindskydd.

Resa 2 - Vancouver Kanada

Till denna resa gjorde vi ganska mycket research innan vi åkte.

Vi googlade fram samtliga hustillverkare i området i och runt Vancouver. Valde ut fem stycken som vi tyckte skulle vara intressant att besöka. Tyvärr fick vi bara svar från ett och dit var vi väldigt välkomna. Möte bokades in. Men för att få en större inblick i byggandet så tog vi reda på adresser till byggplatser som vi besökte med bil.

Möte med Lanefab Design.

Vi fick väldigt varmt välkomnade utav Rodger på deras kontor.

Rodger jobbar som arkitekt och designer på Lanefab. Det bygger väldigt moderna och snygga villor i trä. Han visade stolt upp flera av deras husmodeller i 3d som han ritat upp. Det vanligaste för dem var att kunden byggde en villa på ca 250kmv till sig själv och ett ”smallhouse” på ca 85kvm som det hyr ut och på så sett finansierar sitt boende.
Jag berättade för dem om våra Attefalls hus i Sverige på 35kvm och frågade varför de bygger så stort?
- Wellcome to Amerika blev svaret.
Vi hade även med vår broschyr och visade upp vad vi gjorde och då tog hela samtalet en hel omvändning de blev överförtjusta i våra produkter och frågade om priser och om det fanns möjligt att handla ut av oss. Nu kom fler och fler av designer och även deras CEO med i samtalet. Så vi berättade allt om hur vi bygger i Sverige och vad vi har för kunder.

Det hela slutade med av lovade att skicka en prislista på alla våra produkter i Canadensiska dollar. Samt fraktkostnader.


image6

Wernerstipendiet
C/O MP Bolagen
ATT: Peter Josephson

Box 3
574 21 Vetlanda

peter.josephson@wernerstiftelser.se