E_Starck

Evelina Starck

Studieresor till Studieresor till San Fransisco, New York och London. Stipendiat 2014

Reseskildring Wernerstipendiet 2014

Vid val av resor valde jag länder som kan kopplas till vår verksamhet och hur vi marknadsför oss, som är duktiga på produktutveckling och att tänka i nya banor samtidigt som man tänker på miljön och den inhemska matkulturen.

Med den ökande trenden för ekologiskt vill jag få inblick i hur man ställer sig till ekologiskt gentemot närproducerat. Jag vill få inblick i hur de tacklar det faktum att vi behöver minska köttkonsumtionen världen över, vad äter man och hur äter man det. Att få insikter om hur man jobbar med produktinnovation. Hur man presenterar maten, tonaliteten kring produkten och om det känns trovärdigt.
Få inblick i vilka trender och beteende som råder och hur man tillgodoser upptagna och stressade människors behov av bra och nyttig mat på ett ”nytt” sätt. Att hämta inspiration till hur man käkar korv på nytt sätt på restaurang. Att få insikter om vad det är för korv/produkter som tar plats på menyn.

Resa 1 – San Fransisco
Här hade jag fokus på trender, beteenden och innovation. Ekologiskt vs närproducerat var också något jag fokuserade på. Jag besökte olika mataffärer och matmarknader för att se hur man marknadsför sig och presenterar sitt utbud och vad utbudet är. Jag slås av hur otroligt fokuserat allt är på lokalt och närproducerat. Ekologiskt är stort och tar upp stor del av hyllorna men det som verkligen är fokus på är producenterna, vilka är dem, vart kommer dem ifrån och vad tillverkar dem? Att få lära känna människorna bakom produkterna ger trovärdighet till butiken och jag som konsument vill handla mer och ofta.
Allt i butikerna handlar om att förenkla shoppingen för konsumenter, produkterna var märkta med hur man tillagar, tips och råd för bästa råvaran, butiken hade skyltar överallt som talar om för dig som konsument vad som är bra/dåligt/rätt/fel. De vill göra det enklare för kunden att genomföra sin shopping snabbt och smidigt. Stort fokus ligger i att lära konsumenten vad som är bra och vad som är dåligt.

Restaurangerna var otroligt nischade. Små menyer med fokus på kvalité istället för kvantitet. Här hade jag också en träff med Robert Sundell som driver en topprestaurang i San Fransisco som heter PLÄJ. Vi diskuterade just Sverige som matland och hur duktiga Sverige är på råvaror och kunskap som hjälpt honom otroligt mycket i sitt yrke i USA. Han menar på att den stora trenden som redan pågår med ekologiskt, närproducerat och att äta efter säsong är här för att stanna. Han menar dock på att vi måste vända på synsättet, vi behöver utbilda våra kunder och konsumenter i varför vi ska äta lokalt och gynna den egna matkulturen istället för att försöka trycka ut reklam som vi ändå inte kan ta till oss. Konsumenter idag är mer medvetna och väljer mer med omsorg än tidigare och det behöver vi ta vara på.

Detta tror jag blir än viktigare i vårt lilla land Sverige för att kunna behålla produktion och arbeten inom landet.

Vad som också är otroligt stort här är Food Trucks, som mer och mer börjar komma till Sverige. Det finns så otroligt många välutbildade kockar i SF som inte har råd eller möjlighet att driva restaurang så de köper sig en food truck istället och säljer på marknader och gator. Det var intressant att få ”lyx”mat i en food truck på gatan. En trend som jag tror kommer växa sig starkare i Sverige också.

Det fanns två saker till som jag la märke till vad gäller alternativ och kryddning. Kyckling tog upp en stor del i hyllan som det ”nyttiga och mer hållbara” alternativet. Kycklingkorv, kycklingfärs, kycklingköttbullar, kycklingsoppa m.m. Något jag tror inte kommer bli lika stort i Sverige då tillgången till kyckling inte heller är överflödig här men viktig att ha i åtanke då vi behöver alternativa möjligheter istället för bara fläsk och nöt.

Vad gäller kryddning så var äppelkrydda högst upp på listan. Torkat äpple, äppelkrydda i färs, korv, soppa m.m. Vi på Stensåkra har ju redan vår egen äppelkorv, vilket då känns extra kul och något vi kan utveckla mer i Sverige eftersom vi har fantastiska äpplen.

Här skulle jag även haft ett besök på ett charkuteri, Aidells, som har ungefär samma approach som Stensåkra har, där jag hade kontakt med dem och var välkommen dit. Men när det väl var dags så visade det sig att de inte tillverkade själva utan det tillverkades långt bort men marknadsförde sig som närproducerat och lokalt.
Detta visar också på hur matbranschen har sina utmaningar med trovärdighet.

Resa 2 – New York
I New York hade jag fokus på ”fast-food”, hur man äter mer än vad man äter. Även här kolla hur man ser på ekologiskt vs närproducerat.
Hela New York handlar om ”on the go”, äta har lite blivit något vi måste göra mer än något som man ska njuta av. Man äter lunchen på språng mellan möten, restaurangbesök sker för business-möten, i varje hörn på nästan varje kvarter ligger ”fast-food” ställen för den stressade NY-människan att gå in och handla frukost, lunch, mellanmål eller middag på.
Många nya koncept för ”fast-food” och restauranger där allt ska gå snabbt, enkelt och smidigt utan att tulla på kvalitén står nu i fokus i NY. Där bra mat, utan tillsatser och som är bra för både människan och miljön tar upp platserna på menyn.

Även här förvånas jag över hur lokalt och närproducerat står i centrum vart vi än är. Ekologiskt är stort även här, men kommer lite i skymundan för ursprunget av maten. Mycket utav marknadsföringen går ut på att få människor att tänka inhemsk matkultur framför importerat. Att förstår vikten av att gynna sin egen ekonomi framför andras, att ta hand om våra egna producenter och tillverkare framför andra länders.
Visst, nu är USA ett land av storlek som Sverige inte riktigt kan jämföra sig med, men ändå en otroligt viktig lärdom som jag tror blir en avgörande fråga inom snar framtid för Sverige. Varför svenskt framför utländskt?

Resa 3 – London
Här var mitt fokus på nya koncept för restauranger där korven står i centrum. Hur tar korven plats på menyn? Korven har fått stiga in i finrummet på många platser i London. Besöket på restaurangen Bubbeldogs var fantastiskt. Ett litet ställe som ligger bortom turistiga gator och stressade människor. Denna restaurang har bara korv på menyn, 18 olika att välja mellan och champagne att dricka till. Ett nischat ställe som verkligen lyckats få fram rätt känsla och nå rätt människor. Jag pratade med Ernst Walsh som är en av de 4 som driver stället. Han berättade att de har ett lokalt charkuteri som hämtar kött från olika gårdar runt om i distriktet som tillverkar alla deras korvar som de har på menyn. Fokus ligger på inhemskt och lokalt men med deras egen nisch. De hade lite trögt i början med att få dit folk, men nu verkligen lyckats nå ut med sitt budskap. Han säger att framgången ligger i att våga begränsa sig, våga gå en väg och stå för den.
-Vi valde korv och champagne som båda två kanske i vardagligt prat riktar sig mot män respektive kvinnor. Men om vi slår ihop dem lyckas vi kanske få hit en ny målgrupp som innehåller båda?, sa Ernst. Mycket riktigt, under tiden vi satt där kom grabbgäng, tjejgäng, blandade gäng och ungdomar. Alla beställer sin favoritkorv och ett glas champagne. Fantastiskt!
Besöken på olika mataffärer, och matmarknader även här i London pratar mycket ekologiskt och lokalt. Dock har fortfarande ekologiskt större plats än lokalt, vilket jag tror bara är en tidsfråga.

Slutsats
Dessa resor har motsvarat mina förväntningar och gett mig insikter och kunskap i områden som ligger Stensåkra och framförallt mig varmt om hjärtat.
Vi måste börja tänka på vår egen matkultur, anpassa oss efter våra förutsättningar och tänka mer utbildande i reklam och marknadsföring.
Att korvens intåg i finrummet är på riktigt gör det ännu roligare att ha ett familjeföretag som Stensåkra. Kött och charkbranschen tror jag har störst utmaningar i framtiden i Sverige men också globalt. Hur skapar vi förståelse och trovärdighet?

Vi producenter behöver ständigt vara i framkant och jobba med innovation för att möta framtidens konsument. Jag tror att kvalité, bra produkter för människa och miljö som är enkelt och snabbt kommer få ta mer och mer plats vilket är något vi ska ha i åtanke.

Det gäller att våga välja men också våga välja bort möjligheter för att finna sin egen rätta väg. Producera allt för alla kommer inte alls att fungera, varken nu eller i framtiden, vi kommer gå mer och mer mot spetskompetenser och kvalité. Det är en viktig lärdom jag tar med mig från dessa resor.

Jag är glad och tacksam att jag fick ta emot Wernerstipendiet. Ett händelserikt reseår som gett mig erfarenheter och härliga minnen.
Ett stort tack!

Evelina Starck
Stensåkra Charkuteri & Deli

Wernerstipendiet
C/O MP Bolagen
ATT: Peter Josephson

Box 3
574 21 Vetlanda

peter.josephson@wernerstiftelser.se