
Mitt syfte med dessa resor var att utveckla mig i den VD-roll jag har i Karlssongruppens bolag samt även förstärka våra dotterbolags a ärserbjudande. Detta genom att lära mig mer om den amerikanska bussbranschen, byggandet av bussar hos en producent i Polen samt, via en av Europas största mässor i Tyskland, hitta nya möjligheter kring försäljning och produktion i husbilsbranschen.
Min första resa gick till staden Livermore i Kalifornien där bussproducenten Gillig har sitt huvudkontor. Företaget startade sin produktion redan år 1890 och har därför en lång tradition av att bygga alla typer av bussar och att ligga i framkant i sin produktion. Vid resans tidpunkt omsatte bolaget 266 miljoner dollar.
I mitt möte med bolagets representanter slogs jag av flera saker. Inte minst stoltheten över sin personal och hur medarbetarna trivs på sin arbetsplats. Bolaget har 630 stycken anställda och ägarna satsar hårt på sin personalvård i form av sjukvård, pension och utbildning för att nämna några exempel. Förmåner som inte alls är självklart på många arbetsplatser i USA.
I en tid där utvecklingen kring eldrivna fordon går väldigt fort blev detta en naturlig del av de samtal jag hade på plats. Gillig har historiskt haft stora framgångar med sina s k Trolleys, dvs trådbussar som drivs av elledningar i luften. En busstyp man byggt sedan 1932. Målet nu är att fortsätta kunna ligga i framkant gällande batterikapacitet i de hybrid- och elbussar som säljs. Även på Gillig märker man i dessa frågor av den tu a konkurrensen från kinesiska producenter men även från europeiska tillverkare. Det var för mig lätt att känna igen mig i bolagets utmaningar när fordon drivna på diesel och gas framöver förväntas att fasas ut.
En tydlig likhet med de utmaningar vi som representant för Iveco möter är hur viktigt det är att vara vinnande i de större upphandlingar som årligen läggs ut i branschen. Både jag och anställda på Gillig ser att framgångar i dessa kan vara den stora skillnaden i hur framgångsrikt ett producerande bolag i bussbranschen årligen är.
Utöver mötet med Gillig trä ade jag också en depåchef som arbetar i Kaliforniens projekt ”Clean Air Vehicle”. Det var väldigt intressant att få en förklarande bild över hur angelägna medborgarna och beslutsfattare i San Fransisco är att all stadstrafik ska vara fossilfri. Både staden och staten Kalifornien satsar oerhört stora pengar på nya elbussar, laddstationer och annan infrastruktur.
Som sig bör när man besöker San Fransisco passade jag också på att åka kabelspårvagn, köra över Golden Gate Bridge samt se den mytombundna ön Alcatraz. Jag fick också chansen att besöka staden Santa Clara där den enorma Levi´s stadium finns. En match i Amerikansk fotboll med hemmalaget San Fransisco 49ers inför 85 000 åskådare var en otrolig upplevelse att se på plats.




En av de svåraste utmaningar vårt försäljningsbolag ställs inför är att vi inte kontrollerar hela vår försäljning- och leveransprocess. Vi är helt beroende av att våra leverantörer och påbyggare bygger och levererar bussar i överenskommen tid och med den kvaliteten som vår kund förväntar sig. Försenade leveranser leder alltid till stora merkostnader och att hitta lösningar på detta står högt upp på min agenda.
Min andra resa gick därför till den polska landsbygden och i staden Lebork där vi har en samarbetspartner som bygger bussar i det mindre segmentet åt oss. Att besöka dem gav mig en väldigt bra inblick i vilka utmaningar de som producent kan ställas inför i tider där leveranser av komponenter och reservdelar är mer osäker än någonsin.
Med en gemensam agenda om att bli än mer e ektiva i våra leveranser till den svenska marknaden diskuterades de arbetsmoment som utförs i Polen och vilka moment vi potentiellt kan ta hem till Sverige och lösa med vår organisation i Vetlanda. Med en sådan fråga i tanken var detta besök väldigt givande och intressant för våra framtida produktioner.

I min roll som VD på Hugos AB, ett bolag som bland annat bygger husbilar, ser jag många intressanta projekt skapas. Nyckeln i bolagets försäljning är att vara unika genom att kunna bygga efter kundens speciella behov. Denna typ av försäljning bygger mycket på inspiration och kreativitet och det var därför jag och en kollega valde att besöka Caravan Salon Düsseldorf där över 35 000 dagliga besökare trängs i totalt 17 olika hallar. De flesta utav de kända märkena inom husvagn och husbil var på plats och visade sina nyheter.
Det var väldigt intressant att se hur branschens stora aktörer fortsätter utveckla sina produkter. Det finns ett tydligt fokus på att utöka sitt erbjudande till marknaden med fler fordon som kan köra o -road. I samband med detta lägger branschen stor kraft på att utveckla fler finesser i fordonen för att kunna resa, leva och bo i naturen på ett så bra sätt som möjligt.
Genom att besöka de allra största märkenas montrar fick vi också se hur producenterna utvecklat sina tankar för kök, toalett- och duschutrymmen samt praktiska lösningar för garage och förvaring i fordonen. Besök på mässor likt den i Düsseldorf ger också möjlighet att knyta nya kontakter och vi hann också med ett givande möte med en välkänd tysk producent som idag saknar återförsäljare i Sverige. Kombinationen av produkten, vår kunskap inom eftermarknaden samt vårt kontaktnät på den svenska marknaden gav helt klart möjligheter till nya möten framöver där ett återförsäljarskap på den svenska marknaden kan komma att diskuteras


Jag är väldigt tacksam och nöjd för de resor jag haft möjligheten att genomföra. Det har varit givande möten med flera personer i de branscher jag är verksam i. Därtill har jag fått en än större inblick i hur utvecklingen av bussar och husbilar går framåt. Detta är något jag absolut tar med mig tillbaka till Karlssongruppens bolag och som jag hoppas ska kunna göra våra försäljnings- och produktionsprocesser än mer slagkraftiga. Återigen tack till Wernerstipendiet och Vetlanda Rotaryklubb som starkt bidragit till detta!
Under de senaste 18 månaderna har jag haft förmånen att göra flera resor i tjänsten, tack vare ett generöst stipendium från Werner von Seydlitz-stiftelsen och Rotary. Dessa resor har varit mer än bara arbetsuppdrag – de har varit en resa i ordets rätta bemärkelse: genom länder, möten, idéer och insikter. Allt i min roll som operativ chef för affärsutveckling och B2B på OBOS, med ett tydligt mål: att utforska nya marknader och se hur vi kan bidra till samhällen i både vardag och kris.
Bakgrunden till mitt fokus har varit den humanitära krisen i Ukraina. Sedan krigets början 2022 har över två miljoner bostäder förstörts, och behoven av återuppbyggnad är enorma – både ekonomiskt och mänskligt. I den verkligheten började jag fundera: Hur kan vi på OBOS bidra? Inte bara som bostadsutvecklare, utan som samhällsbyggare.










Min första resa gick till Stockholm, där jag fick möjlighet att tala inför Sveriges bostads- och infrastrukturminister. Samtalet kretsade kring hur vi, med vår erfarenhet och våra produkter, kan bidra till återuppbyggnaden av Ukraina – och samtidigt stötta en svensk byggbransch i kris. Diskussionerna var konstruktiva, och vi blev till och med inbjudna att följa med till Kiev. Av säkerhetsskäl tackade vi nej, men dialogen med regeringen fortsätter.
För att nå ut bredare tog jag kontakt med både svenska och norska ambassaden. Det ledde till en inbjudan till en diplomatisk mottagning där jag mötte Magnus Hellgren och Tormod Endresen – Sveriges och Norges FN-representanter. Deras engagemang och hjälp att skapa nya kontakter blev avgörande för det som sedan skulle ske.
Nästa stopp blev Genève, hem för många av världens största humanitära organisationer. Jag deltog i AidEx – världens största forum för internationellt bistånd och katastrofhjälp. Där möts aktörer från FN, EU, Röda Korset, Röda Halvmånen och andra globala spelare för att diskutera lösningar i krisens centrum. Det var både inspirerande och ögonöppnande. Jag fick knyta viktiga kontakter med hjälporganisationer som nu fortsätter i samtal kring samarbete – särskilt kopplat till våra nödbostäder. Dessa är flexibla, skalbara och monteras snabbt. Med upp till tio års livslängd utan underhåll är de en hållbar lösning i en ohållbar verklighet.
I juni 2024 gick vi från vision till handling. OBOS donerade åtta nödbostäder – en hel lastbil med släp – till hjälporganisationen Angels of Salvation. Husen monterades i Poltava i nordöstra Ukraina. Just nu arbetar vi för fullt med att planera fler leveranser, och målet är att skapa långsiktiga samarbeten för att kunna skala upp insatserna.
Efter intensiva dagar i Genève tog jag en promenad genom gamla stan. Jag stannade till vid Reformationsmuren – ett monument över mod, rättvisa och förändring. Det kändes som en symbolisk slutpunkt på resan. På väg hem köpte jag med mig ett halvt kilo schweizisk choklad till barnen. Prislappen? Tusen kronor. Men upplevelsen av att se deras ögon lysa vid chokladprovningen hemma – ovärderlig.
Jag känner en djup tacksamhet över möjligheten att göra dessa resor. De har gett mig nya perspektiv, men också konkret riktning. Världen är större än våra egna marknader – och behovet av hållbara bostäder, även i kris, är gränslöst.
Tack till stiftelsen Werner von Seydlitz och Vetlanda Rotaryklubb. Ert stöd gör skillnad – inte bara för mig, utan för de människor vi strävar efter att hjälpa.
Reseskildringar
Patric Svensson2022
Daniel Hallgren2016
Anders Fransson2015
Evelina Starck2014
Peter Thomsen2013
Sofie Lönn2012
Per Svensson2011
Maria Grandelius2010
Joakim Axelsson2009
Johan Franzén2008
Martina Forsblom2007
Andreas Alsäter2005
Magnus Sandberg2006
Mats Nordahl2005
Anders Lindberg2004
Anders Nilsson2004
Mats Karlsson2003
Nils Janbert2002
Wernerstipendiet
C/O MP Bolagen
ATT: Peter Josephson
Box 3
574 21 Vetlanda